Dienstencentra promoten digihulp en buurthulp

18
jan
2018

In de hoofdzetel van de dienstencentra in Brugge zijn gisteren twee “paradepaardjes” uit het aanbod van de Mintus dienstencentra voorgesteld: Digitale Hulp aan Huis en ‘Buren helpen Buren’.

Voorzitter Dirk De fauw: “Digitale Hulp aan Huis is gegroeid uit de “digitale week” die in oktober vorig jaar plaatsvond. Daarmee wilden de stad en het OCMW – nu dus Mintus – de digitale geletterdheid van de Bruggeling opkrikken. Een aanzienlijke groep vrijwilligers en de centrumverantwoordelijken van ’t Reitje verhelpen sindsdien digitale problemen bij mensen thuis. De dienstverlening is gratis voor alle 65-plussers in de binnenstad die niet zelf naar dienstencentrum ’t Reitje kunnen komen.”

Met 'Buren Helpen Buren' , een pilootproject van ’t Werftje, het Stubbekwartier en de Vrijwilligerscentrale, trekken de dienstencentra van Mintus letterlijk de straat op. “Iedereen in het Stubbekwartier kreeg recent een postkaart in de bus om achter het raam te plaatsen”, gaat de voorzitter verder. “Waar er kaartjes stonden, vond kort erna ook een huisbezoek plaats. Met de steun van ’t Werftje kunnen buurtbewoners kleine technische problemen oplossen, zonder dat ze een stielman moeten inschakelen.”

‘Buren helpen Buren’ versterkt de sociale cohesie, onderstreept voorzitter De fauw. “In het Stubbekwartier wonen er 28 % 60-plussers, 43 % alleenstaanden  en 15 % niet-Belgen. Deze bewoners zijn gebaat met assistentie bij technische dossiers. Net daarom gaan we deze actie, net als de ‘Digitale Hulp aan huis’, breed promoten dit jaar. Mensen die concrete vragen hebben, mogen contact opnemen via de betrokken dienstencentra, per mail of per telefoon.”